top of page

Onder de landing – luisteren naar Londen, van bulderende vleugels tot fluisterende woorden

  • Foto van schrijver: Art of Hearing | Dyon Scheijen
    Art of Hearing | Dyon Scheijen
  • 3 aug
  • 4 minuten om te lezen


ree

We zijn een weekje in Londen. Ons Airbnb’tje ligt nét buiten de stad, in zo’n schilderachtig Engels gehuchtje met stenen muurtjes, rozen in de tuinen en straatjes die zo smal zijn dat je even moet inhouden als er een auto aankomt. Het is idyllisch. Maar precies boven dit straatje ligt de aanvliegroute van Heathrow.


Om de twee minuten dendert er een vliegtuig over. De wielen al uitgeklapt, klaar voor de landing. We zijn kapot moe van de reis, dus slapen zullen we wel. Gewoon door het geluid heen, want de vliegtuigen blijven komen.


En eerlijk? Ik kijk en luister er met grote bewondering naar.


Want wij als mens… wij kunnen vliegen! Vliegen!


Hoe bijzonder dat eigenlijk is


We staan er nauwelijks nog bij stil. Maar denk er eens over na: hoeveel mensen zitten daarboven? Hoeveel koffers, hoeveel tonnen staal, kerosine, stoelen, schermen, vleugels, bagage? En toch stijgt dat hele ding op. Door natuurwetten die we ooit op school leerden: opwaartse druk, onderdruk en bovendruk, het vleugelprofiel, de weerstand van lucht.


Het lijkt droog en theoretisch, maar als je het écht laat binnenkomen, is het ronduit magisch. Wij als mens hebben formules op papier gezet – en daardoor trotseren we de zwaartekracht. Dat kunnen we alleen hier, op aarde. Want op de maan kun je niet vliegen: daar is geen atmosfeer, geen moleculen om vleugels op te dragen. Er is druk nodig, weerstand.


En zelfs dat bulderende gebrom van de vliegtuigen boven ons huis? Ook dat kan alleen dankzij de moleculen in de lucht. Geluid is niets meer dan een trilling die zich verplaatst van de motor, via luchtdeeltjes die tegen elkaar botsen, totdat ze ons trommelvlies raken.


In een vacuüm is er geen geluid. Daarom horen we niet de gigantische explosies op de zon – explosies die zo krachtig zijn dat ze alles op aarde zouden overstemmen, als tussen ons en de zon lucht zou zitten. Maar dat zit er niet. Licht bereikt ons wél, geluid niet.


En dát, dat besefte ik ooit tijdens een natuurkundeles op school: de schoonheid zit niet in de cijfers, maar in wat ze mogelijk maken. De gebroeders Wright die de eerste vlucht maakten. De eerste straalvliegtuigen. En nu: honderden tonnen staal die gracieus over ons heen zweven, met de wielen al uit. Die gebroeders zouden hier op een stoel gaan zitten en bewonderenswaardig gaan toekijken.


En dan de psychologie


Maar dat wonder houdt niet op bij natuurkunde. Want wat doen wij mensen met dit geluid? Voor sommigen is het een achtergrondruis, voor anderen een trigger voor stress, angst of erger. Tinnitus, laagfrequent geluidshinder: dezelfde natuurkunde, maar een compleet andere beleving.


Hier, net buiten Londen, hoor je het verschil. Dit straatje lijkt rustig, maar kijk naar de auto’s: Jaguars, BMW’s, Tesla’s – allemaal fluisterstil op elektriciteit. Dat was ooit ondenkbaar. Denk aan Tesla en Edison, de strijd om wisselstroom versus gelijkstroom. Overtuiging, marketing, angst en macht – psychologie boven natuurkunde. Dankzij die strijd hebben we nu netwerken, stroom, techniek waarmee elektrisch rijden mogelijk is.


En toch is ook dat geluid: de fluistering van een elektrische-motor, de stilte van een elektrische straat. Zelfs stilte is geluid dat we verwachten.


De miljoenen mensen in Londen horen elke dag het stadsgeluid: metro’s, taxi’s, stemmen in honderd talen, het gerinkel van theekopjes, het gefluit van een agent. Voor hen hoort het erbij. Het brein went. Het brein filtert.


En precies dat is hoopvol. Want datzelfde mechanisme werkt ook bij tinnitus of geluidshinder. Geluid hoeft niet weg om rust te vinden; ons brein kan leren het anders te zien.


Alles is verbonden


En het gaat nog verder. Kijk naar Gaza: vliegtuigen die eerst bommen en ellende brachten, brengen nu hulp en een beetje geluk. Hetzelfde geluid, een compleet andere betekenis. Het is wat wij met al die kennis en kunde ermee doen.


Geluid is in de kern nooit neutraal.


Denk aan demonstraties, sit-ins, protesten: geluid als wapen, als roep om gehoord te worden. Geluid is communicatie, verbinding, betekenis.


En zelfs de techniek zelf is psychologie. Kijk hoe elektrische auto’s eerst werden uitgelachen en nu het straatbeeld bepalen. Hoe wij mensen verhalen maken, angsten overwinnen en zo techniek en moraal veranderen.


Alles is verbonden: natuurkunde, geschiedenis, techniek, psychologie.


Ik ga luisteren


Deze week wil ik in Londen geluiden vastleggen. Niet alleen het gebrom van de vliegtuigen boven ons huis, maar ook de geluiden van de stad zelf.


Het geratel en gegier van de metro die onder de grond voorbijschiet. Het scherpe gehuil van een ambulance die zich een weg baant door het verkeer. De voetstappen op de natte stoepen, het geroezemoes in kleine steegjes, de woorden en zinnen in alle mogelijke talen die samenkomen in een stad van miljoenen.


De geluiden van Londen.


Want achter elk van die geluiden zit fysica: trillingen, luchtmoleculen, formules die we ooit op school leerden. Maar ook psychologie: hoe wij die geluiden ervaren, welke herinneringen of emoties ze oproepen.


En misschien – heel misschien – hoor ik deze week niet alleen het lawaai, maar ook de verhalen erachter: verhalen over verbinding, angst, hoop en vooruitgang.


Want geluid is nooit zomaar geluid. Het is herinnering. Verbinding. Betekenis.


En als je écht luistert, hoor je niet alleen Londen – maar ook wie wij als mens kunnen zijn: mensen die vliegen, die bouwen, die strijden, die zorgen. En boven alles: mensen die leren luisteren.


“Geluid is meer dan trilling. Het is herinnering, verbinding, verhaal.

Onder elk vliegtuig dat landt, schuilt het bewijs dat wij als mens kunnen vliegen – én kunnen luisteren.”

Opmerkingen

Beoordeeld met 0 uit 5 sterren.
Nog geen beoordelingen

Voeg een beoordeling toe
whatsapp (4).png
bottom of page